NIGHTWISH's Anette Olzon is featured in the January 2008 issue of Metal Maniacs talking about her band's latest album, "Dark Passion Play". Excerpts follow:
On being a woman in metal:
"All this beautiful [music] is lovely, but you need to be naughty sometimes. I'm a nice girl, but I don't feel all the things I sing about are only from a male perspective. Everyone has sins and naughty thoughts. You just have to bring that out when you're onstage. When I sing 'She Is My Sin', I try to sing it from my perspective, even though it's about a girl."
On how she joined the band after the departure of vocalist Tarja Turunen:
"I think I was among the first 10 or 20 submissions. The sound engineer in my other band said, 'Have you heard? NIGHTWISH kicked out Tarja. You should apply.' I was like, 'No. Why should I?' He said, 'Well, you should hurry up, because I hear they already have someone.' This was like a week after everything happened. I rushed to the studio and asked a friend, did the song rapidly and sent it off. I only sent 'Ever Dream', a new version. We redid the background and guitars. It's my version. Maybe one week later, Tuomas [Holopainen] sent me an email that he really liked it, but it wasn't until September [2006] that I actually met them. They turned me down once, before that! I didn't know why. They didn't say, but I know now it's because I have a child. I was stubborn and during the summer, I sent them some more material, but I still had to wait until late January to know it was me."
On her input for "Dark Passion Play":
“Even if it's the same melody, the way I sing it is a little different in that I accentuated certain words. I really get into 'Eve'. On 'Sahara', at the end, where I had to do the 'ohs,' they just said, 'Do something.' There are lots of little things everywhere. When I sing a song, I never sing exactly how it's written. That's the difference between me and a classical singer. I don't sing by notes. I improvise and sing by hearing, so the interpretation is mine."
TRADUCCIí“N:
Sobre ser una mujer en el metal:
"Toda esta música es encantadora, pero tienes que ser algo traviesa a veces. Soy una buena chica, pero no pienso que todo lo que cante estíé expresando solo el punto de vista masculino. Todo el mundo tiene pecados y malos pensamientos. Solo tienes que sacarlos fuera en el escenario. Cuando canto 'She Is My Sin', intentó hacerlo desde mi perspectiva, aunque hable de una chica."
Acerca de su llegada a NIGHTWISH al marcharse Tarja Turunen:
"Creo que la mía fue una de las primeras 10 ó 20 solicitudes. El ingeniero de sonido de mi otra banda dijo: ' ¿Has visto? NIGHTWISH han echado a Tarja. Deberías intentarlo.' Yo le respondí que no, a lo que me replicó, 'Bueno, pues deberías darte prisa porque creo que ya tienen a alguien.' Esto fue una semana despuíés del suceso, fui al estudio de un amigo mío, hicimos la canción rápidamente y la mandamos. Solo envíe una nueva versión de 'Ever Dream'. Rehicimos las bases y las guitarras, se podría decir que es mi versión. Más o menos una semana despuíés, Tuomas Holopainen me envió un mail en el que me dijo que le había gustado, aunque no nos encontramos hasta septiembre del 2006. Al principio me rechazaron, no sabía cual era el motivo porque no me lo dijeron, aunque ahora se que fue porque tenía un hijo. Estaba algo decepcionada, pero seguí enviándoles material durante el verano; no supe que era yo hasta enero."
Su aportación a "Dark Passion Play":
“Aunque fuera la misma melodía, yo canto de una forma muy distinta, sobre todo a la hora de acentuar ciertas palabras. Me gusta 'Eve'. En 'Sahara', al final cuando canto los 'ohs', solo dijeron, 'haz algo.' Hay muchos pequeños detalles por todos los lados, cuando interpretó un tema, no lo hago exactamente como está escrito. Esa es la principal diferencia entre una cantante clásica y yo, no canto nota a nota. Canto de oído, por lo que la interpretación es mía."